تبلیغات
all round - فراخوان اشباح
نخستین حرکتی که Infinity Ward انجام داد، تغییر موتور گرافیکی است که قرار است Call of Duty: Ghosts از آن بهره ببرد...


خبر تأیید شدن نسخه جدید سری Call of Duty شور و تحرک جدیدی به محافل بازیکن ها داده است. این مجموعه که نخستین بار توسط خالقان سری Medal of Honor خلق شد، پس از فراز و نشیب های فراوان، به محبوب ترین و پرفروش ترین FPS تاریخ تبدیل گشت. نقطه اوج CoD در سال های آغازین نسل هفتم و با نسخه چهارم بود که به سرعت تبدیل به یکی از بهترین بازی های 2007 شد. این موفقیت تا سال 2010 و نسخه Black Ops ادامه داشت تا اینکه کم کم این عنوان محبوب به ورطه تکرار افتاد و عملاً تبدیل به یک برند تجاری برای کمپانی سازنده یعنی Activision شد. از سال 2003 تا کنون 9 نسخه اصلی (بدون احتساب نسخه های فرعی) از این سری منتشر شدند.

زمانی می توان به تجاری شدن CoD اعتراف کرد که نگاهی به بازی های بزرگ دیگر بیندازیم. از سری GTA در این بازه زمانی، سه نسخه منتشر شده که تنها یک نسخه از آن ها دنباله ای اصلی بوده و یا سری Metal Gear Solid که تنها دو نسخه اصلی و مجموعه The Elder Scrolls سه نسخه منتشر کرده اند. با اینکه CoD همواره قسمتی جدایی ناپذیر از قفسه بازی های محبوب بازیکن هاست، اما اکنون زمانیست که باید پرسید آیا واقعاً نیاز به نسخه ای جدید آن هم هر سال، هست؟ همان طور که پیش بینی می شد، CoD: Ghosts توسط Infinity Ward ساخته می شود. نخستین حرکتی که این استودیو انجام داد، تغییر موتور گرافیکی است که قرار است Ghosts از آن بهره ببرد.

بنابراین می توان انتظار گرافیکی در سطح بالا را داشت. ایرادی که در نسخه های اخیر دیده می شد و سازندگان نیز چندان اهمیتی به آن نمی دادند. اما اینبار، چون ساختار کلی بازی برای نسل بعد است، پس گرافیک آن نیز از همان جنس خواهد بود. مسئله دومی که در هنگام معرفی به آن اشاره شد، داستان کاملاً جدید بازی است. به نظر می آید که IW اینبار به عهد خود وفادار مانده و قرار نیست در Ghosts دوباره شاهد یک ماجرای دیگر از شخصیت های آشنای این سری باشیم. البته آن چیزی که مسلم است، ارتباط انکار ناپذیر داستان با سری Modern Warfare است و این را به راحتی می توان از نام و تیزر منتشر شده از بازی تشخیص داد.

نکته ای که سازندگان می توانند به کمک آن بر جذابیت داستان بیفزایند و اطلاعاتی از مرموزترین و در عین حال یکی از محبوب ترین شخصیت های این سری یعنی Ghosts بدهند. با وجود پیشرفت هایی که به راحتی می توان درباره آن ها پیش بینی کرد، هنوز یک علامت سوال بزرگ درباره این بازی باقی مانده و آن گیم پلی است. سازندگان وعده داده اند که Ghosts همانند نسخه چهارم یک انقلاب بزرگ در سبک تیراندازی اول-شخص به وجود آورد و گیم پلی آن تغییرات زیادی کرده است. این ادعا درباره سبکی که سال هاست به ورطه تکرار افتاده، بسیار بزرگ است و در صورت تحقق چنین وعده ای، حقیقتاً می توان شاهد یک انقلاب بود.

اما باید در نظر گرفت که در نسخه پیشین نیز سازندگان وعده تغییرات گیم پلی را داده بودند و حتی DICE نیز قبل از ساخت Battlefield 3 چنین مسئله ای را مطرح کرده بود. بنابراین نمی توان چندان اعتمادی نسبت به این گونه اظهارات داشت. اما اگر واقعاً سازندگان به بازتاب های مخاطبان حرفه ای نسبت به چند نسخه اخیر CoD توجه کنند، تغییرات اساسی در گیم پلی را سرلوحه کار خود قرار خواهند داد. ساخت Ghosts برای IW حکم راه رفتن روی لبه تیغ را دارد. سازندگان دو گزینه پیش روی خود دارند: تغییر و تکرار. در صورت تغییر، باید منتظر بازتاب های مثبت و منفی گروه های مختلف از طرفداران باشند. اگر هم بخواهند نسخه جدید را در چهارچوب قسمت های قبلی بسازند و به نوعی تکرار مکررات کنند، تنها برآیند این عمل، سقوط است. باید دید که IW چه تصمیمی خواهد گرفت که به نوعی به بقای خود آن ها و یکی از محبوب ترین عناوین تاریخ صنعت بازی های کامپیوتری بستگی دارد.




موضوعات مرتبط : مقالات بازی،


تاریخ : چهارشنبه 18 اردیبهشت 1392 | 11:24 ق.ظ | نویسنده : reza mohebi | نظرات